torsdag 12. mars 2009

Mensen og andre mysterier


Jeg er en moderne mann. Jeg skifter bleier (jeg gjorde det ihvertfall den tid det var nødvendig) og jeg føler ingen skam ved å kjøpe bind i butikken om jeg blir spurt om det. Her om dagen fikk jeg et slikt hasteoppdrag i fanget. Oppdragsgiveren sa lite eller ingenting om verken type eller merke, så jeg antok at det var selvforklarende når jeg først nådde fram til riktig butikkhylle. Der tok jeg feil.

Jeg vil påstå at jeg svetter oftere enn en normal kvinne har sitt måndtelige. Det føles derfor noe urettferdig at jeg i hyllene på Meny har kun 5 forskjellige herredeodoranter å velge mellom, mens de ulike typer bind lett passerer 20-30 i antall. Nuvel. Jeg er ikke smålig og gjør ikke noe nummer av det. Det jeg derimot har tenkt å gjøre et nummer av er hvordan produsentene av damebind gjør det umulig for en lekMANN å finne fram til riktig bind. Hvorfor kan det ikke bare stå på hvor, når og evt i hvilken alder bindet er mest egnet? Neeeeida...her skal bruken pakkes inn i sneisne ord, symboler og fiffe farger.

Og ha meg unnskyldt om jeg nå blir frimodig i språk og tema. For hva er det med disse dråpe-symboler på bindet? Det er altså 6 stk dråper, hvorav noen er fylt i med blåfarge (skjønt rødt hadde vært mer ærlig). Nesten som et terningkast. Jeg antok at dette var for å vise hvor mye absorbering bindet var egnet for. Men ut av det kan jeg konkludere med at ingen kvinner menstruerer så mye at de trenger full pakke - altså 6 dråper. I allefall har ingen tatt seg bryet å lage et bind for dem. Ei heller finnes det kvinner som menstruerer svært lite. For ingen av pakkene hadde bare 1 dråpe. Hva er vitsen med disse dråpene da? Det er vel ingen vits å bruke en terning om du alikevel kun har tenkt å godta tallene mellom 2 og 4? Dessuten gikk det langsomt opp for meg at oppdragsgiveren ikke hadde nevnt noe om hvilke behov hun hadde på dette området.

Jeg forkastet altså dråpene og gikk over til å forholde meg til navn. Jeg ressonerte meg fram til at et bind bør føles behagelig. Det igjen er avhengig av hvor stort og/eller mykt det er. Men heller ikke dette kan produsenter av bind skrive i klartekst. Igjen ble jeg utelukkende forvirret. Betyr "Maxi" at bindet er meget stort? Og hvor behagelig er tilfelle det? Og betyr "Ultra" at det er Ultra-mykt, eller Ultra-behagelig, eller ultra-tynt? Og når er det riktig med usynlige, Invisible, bind? Og hvem i helvete har nytte av at de er satt inn med urter som kamille og Aloe Vera?!
Jeg tok en pakke med fine farger på og reiste hjem.


Siden fikk jeg beskjed om at jeg hadde kjøpt nattbind. Jeg ga beskjed om at temaet ikke var oppe til diskusjon. Like før jeg la meg kom jeg på et sitat jeg leste en gang:

"Å selge bind er som å selge våpen. Du skryter av effektiviteten, men du viser ikke blod"


PS: Til de kvinner som måtte føle behov for å opplyse meg om de ulike bind-begrepene etter å ha lest denne artikkelen: Ikke gjør det. Jeg trenger ingen forklaring. Jeg trenger en unnskyldning....

2 kommentarer:

  1. hihi, morsomt:) Forresten, har ikke jeg sett deg på tv en rekke ganger?

    SvarSlett
  2. Takk for den Siw Monica....joda...jeg jobber for TV2

    SvarSlett