mandag 3. november 2014

Dagen derpå, eller når man har lørdag på en søndag.

Når man er reisende i tant og fjas blir det gjerne slik at helgene i hovedsak brukes til å underholde andre som koser seg, framfor å kose seg så mye selv. Til gjengjeld har vi da altså fri når andre har sluttet å kose seg og begynt å jobbe. Derfor blir det gjerne sånn at underholdningsfolk tar lørdagen på søndagen, og søndagen på mandagen....ja du skjønner tegninga. Jeg har hørt om bryllup hvor både brudgom og brud, samt brorparten av gjestene jobbet innen underholdning, som ble inngått og feiret skikkelig på en søndag iom at det var de fleste involverte hadde anledning. Og dagen derpå kommer uansett hvilken ukedag det er.

Men hva liker du å spise dagen derpå? Jeg jobbet på Latter i helgen og spurte mine kolleger der hva de foretrakk. Og inspirert av det tok jeg en liten runde på kjøkkenet i går og laget min favoritt-dagen-derpå oppskrift. Enda jeg ikke var fyllesjuk! Tvertimot hadde jeg litt lørdag, siden jeg hadde brukt min egentlige lørdag på å underholde. Og her er cluet: Det som er godt på fest, er som oftest det som er enda bedre dagen etter. Sterkt, fett, salt og mye smak.

Se filmen og lest oppskriften her.


SPICY MEATBALLS FOR DEN FYSNE

Kjøttboller:
Ca 400 g kjøddeig
cCa 400 g kjøttdeig svin
Slt/pepper (smakes til etterhvert)
1ss HP saus
1 ts Tabasco
1 ts Worchester saus
2 stk tørket chilli knust
en hel fersk chilli
1 ts paprikapulver (gjerne røkt om du har)
1/2 lok, finhakket
3 hvitløksfedd, finhakket
1 ts fransk sennep
1 egg

Bland godt med hender eller sleiv. Rull til små baller. stikk et hull inn til midten med fingeren og fyll med en klype revet ost etter smak. Lukk igjen. Sett i kjøleskapet en stund mens du lager saus Da faller de ikke fra hverandre under steking.

Tomatsaus:
1 Løk hakket grovt
3 kuttet
ca 500 g assorterte tomater
1 bk hakkede tomater
1 ss brunt sukker
Salt
Pepper
Rosemarin (eller annet ferskt krydder etter smak. Bruker du basilikum hakkes og røres dette inn like før servering,)

Stek løken på middelsv arme til den er myk og og blank. Ha i tomatene grovt kuttet, og hell over bokstomater. Ha i salt, pepper og rosemarin. når det begynner bli varmt har du i brunt sukker. La det putre en 20 min, før du kjører det i blender eller med stavmikser.

Ta ut kjøttbollene og stek dem slik at de får en brun fin stekeflate, legg dem over i tomatsausen etterpå og pass på å få med kjøttkraften og godsakene i panna. La alt trekke på lav varme mens du koker opp spagetti. Ca 20-30 minutter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar