fredag 7. november 2014

Christer wrapper en thai, og litt om at jeg savner Thailand

Det har blitt en slags juletradisjon for meg (og etterhvert også kjæresten min) og stikke litt av når den viktigste delen av jula er gjennomført. Etter julaften har jeg 3 av de siste 5 år satt meg på flyet og backpacket rundt i Thailand. Bort fra langdryge juleselskap og oppblåste julemager som produserer nokgass til å forsyne et lite nordnorsk tettsted med strøm en hel advent. I år måtte vi av praktiske og økonomiske årsaker la det være. Og jeg kjenner allerede nå at det kommer til å bli et savn. For tro det eller ei, DETTE er jul for meg:




Men så får det bare være da. Vi skal kose oss hjemme i jula. Men det går jo an å lage litt Thailand hjemme og. Så da kollega Christer Torjussen kom på middagsbesøk, lagde jeg en wrap med Thai vri. Mye fordi jeg vet Chrsiter´n har et hjerte for Thailand han og.

Christer er en veteran blant komikere, og er kanskje den som har mest erfaring fra livet på veien. Han har dessuten et stort hjerte for nye talenter. Så her er vår lille passiar over komikerlivet, mens vi antagelig begge to lengter etter å ligge under palmene med en lunka Chang i hånda og vurdere hvor vanskelig det evt ville være å bli Thailandsk standupkomiker. Og ikke minst om det er penger i det. Kanskje neste jul....



Thaiwrap med/for svin

300 g svinekjøtt oppdelt i strimler

Noen timer, til et døgn før,  legger du svinekjøttet i en krydderblanding av:

hakket fersk chilli
ingefær hakket
hvotløk hakket
cayennepulver (1 ts)
koriander (evt persille om du er blant dem som ikke liker koriander)
litt revet sitronskal
salt/pepper
løkpulver (1 ts)

La det ligge i kjøleskap så lenge du har tid til, men alt over et døgn  er bare tull.

Chillisaus

1/2 Finhakket løk
3 hvitløksfedd
2 chilli

stek dem myke i litt olje
Hell på

1 boks knuste tomater
2 ts brunt sukker
1 ss soyasaus
1 ts chillipulver
saften av 1/2 sitron
1 ss tomatpure

La det hele koke over lav varme og smak til med salt og pepper.

Stek svinekjøttet og smør en wrap med kremost
legg på 1 salatblad (feks hjertesalat)
noen ringer rødløk
noen skiver tomat
legg på svinekjøttet
hell over en raus skje med chillisaus
koriander eller persille

Pakk inn og nyt.

Takk for seg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar