tirsdag 31. januar 2012

Come fly with me...

Vi har vært ute og reist. Og for undertegnede var det et deilig gjensyn med mitt elskede London, som jeg kjenner forholdsvis godt fra før. Flyselskapet vi reiste med denne gang var imidlertid en ny opplevelse for min del. La meg fortelle om det, og la oss  av juridiske årsaker kalle dem for Bryanair.



Det finnes en rekke gode grunner for å reise med Bryanair:
1. Du synes du har det for godt i livet, og mener du fortjener og straffes litt for at du har det så fint.
2. Du er VELDIG glad i mennesker og liker å ha mange av dem tett på.
3. Du blir småkåt av at folk overser deg, og tenner på å bli behandlet som krøtter.
4. Du eier bare 4 ting i verden og har ikke behov for å ha med deg mer enn det.
5. Du vil betale minst mulig for å komme dit du skal.

I vårt tilfelle, var det grunn 5, og kun den, som gjaldt.

Men det er spennende å reise med Bryanair, det skal dem ha. Og spenninga begynner allerede når du skal booke reisen på internett. For gitt at du klarer å komme deg til siste og avgjørende side på nettbookingen uten å på veien ha kjøpt både handlebag, og/eller leiebil, forsikringer du ikke trenger eller muligheten til å gå nesten først ombord, skal det uhyre mengder konsentrasjon og tålmodighet til for å plotte inn riktig på de vitale fakta om hvem du er og hvor du skal. Og vær obs! Bommer du litt er det rett tilbake til start, og du må på nytt gå igjennom hinderløypa med Samsonite og Avis-leiebiler. Det er som å spille minigolf med en hyssing!



Vi klarte det til slutt. Vi sto i mot alle forsøk på å få flå  oss for ekstra euro i et innbitt forsøk på å faktisk betale det reisen var annonsert for. (Fra kr 79 og oppover) Vi klarte det nesten. Og det er vi fornøyd med. For det vise seg nemlig umulig å faktisk få noen reise til kr 79,- all den tid du alltid må betale 180,- for å sjekke inn på nett. (Skulle du ønske noen personlig service på flyplassen koster det ca 400,-) Morsomt når det overhode ikke finnes noe alternativ som gjør det gratis. I tillegg røyk det i siste fase på ca 500 spenn som vi aldri skjønte hvor kom fra. Men pytt pytt. Ut på tur osv...

Vi kom oss ombord. Min medbrakte 10 åring var strålende fornøyd. Og det er ikke så rart. Bryanair har nemlig spesialisert seg på flyseter som passer for alle 10 åringer, for alle de som ser ut som 10 åringer i størrelse og kroppsvekt, og for de tidligere nevnte selvpinere som liker den deilige smerten av gnissende kneskåler mot seterygg, og korsrygg ut av stilling. Vi andre, derimot, sleit litt.
Med unntak av dem som hadde betalt ekstra spenn for mer plass. Eller "seter ved nødutgang" som det i dette tilfelle egentlig er. Det morsomme  med denne ordningen er at de eneste som betaler for dette er de som ikke får plass i Bryanairs vanlige seter. De som er, skal vi si, litt røslige i kroppsfasong. (Eller har "kraftig benbygning" som var min mors ord for "Smellfeit") Hvilket som igjen for den litt festlige konsekvensen at i tilfelle en nødsituasjon ville alle vi andre, gitt at vi klarte å komme oss ut av våre egne seter, måtte kravle over berg av overvektige for å ha et håp om å slippe ut. Er det virkelig de tjukke vi vil ha foran den bittelille nødluka? Nuvel.

Du levnes uansett ikke rare sjansen for å overleve om noe skulle skje. Bryanair har av årsaker jeg ikke kjenner valgt å fjerne den lille lomma i flysete foran. Jeg antar at det er for å spare penger, skjønt jeg ser ikke helt hvordan det funker. Istedet står nødinstruksjonene på selve setet. Der sto det, som det gjør i alle fly, at man skulle bøye seg å putte hodet mellom bena i tilfelle nødlanding. Jeg tror jeg skal skrive et brev til Bryanair å fortelle dem at de nok har litt for høye forhåpninger til mykheten hos nordmenn generelt.
Jeg forsøkte flere ganger å få dette til, men skallet hver gang panna i toppen på setet foran. Hadde jeg kunnet legge ansiktet ned i skrittet på den tilmålte plassen Bryanair tilbyr, hadde jeg vært i stand til å gjøre øvelser jeg kun har lest om (og en gang sett) på visse shadye nettsider. Jeg hadde hatt en mer spennende ungdom, og sikkert vært ganske populær på nachspill.  Men moro at Bryanair har så høye forventninger til meg, da.

Jeg kunne sagt mye mer om denne flyturen. F.eks så kunne jeg sagt noe om det evindelige maset om å kjøpe lodd til inntekt for pleietrengende barn (Og sikkert litt til inntekt for flyselskapet og), eller noe om hvordan flyvertinnene i Bryanair minnet meg litt om livstrette kantinedamer i blå jakker som aldri så ut til å passe. Jeg kunne ha nevnt den lille fanfaren når vi landet som blei etterfulgt av at flyselskapet roste seg selv for at de fikk oss fram til rett tid. Jeg ante ikke at det skulle være en overraskelse.
Eller at Bryanair skryter av at de er det selskapet som mister minst bagasje. Noe som er forholdsvis enkelt å få til all den tid man ikke frakter noe bagasje utover det passasjerene selv må passe på å få med seg.

Og nåde den som tar med seg noe mer enn den tilmålte bagasjen ombord. Som f.eks en taxfreepose. Vi blei tvunget til å pakke om på gaten foran de øvrige passasjerer. Min ellers så stillferdige og forholdsvis beherskede samboer var like i ferd med å gjøre ting mot den smålubne iren i skranken som hadde kostet oss langt mer enn de 40 straffe euro han truet med. Ekstra overraskende for meg, som trodde jeg kjente henne, var at hun i noen setninger der snakka klokkerent irsk i ren forbannelse.

Nuvel. Vi kom dit, og vi kom hjem. Og det er poenget om du skulle føle deg fristet til å reise med Bryanair. For de får deg dit for (nesten) 79,- kroner. Det er det å få deg hjem igjen som koster.

Takk for seg!



12 kommentarer:

  1. Hva f. forventer du da? Det er ingen som tvinger deg på Bryanair

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har noe å si fordi mye av det Bryanair driver med er ulovlig. De manipulerer statistikker og lager egne priser for å fremme sitt eget image. I tillegg går sparsommeligheten på sikkerheten løs, som i tilfellet med hvordan man skal bøye seg ved en nødlanding.

      Dette er ikke greit eller irrelevant, derfor er det viktig at folk reagerer på det.

      Slett
  2. Sant nok Anonym. På den annen side er det ingen som kan hindre meg i å fortelle om opplevelsen heller.

    SvarSlett
  3. Du får hva du betaler for....!
    For min del flyr jeg kun Ryanair dersom det er mye penger å spare. Skiller det en tusenlapp flyr jeg heller SAS/Norwegian, men er det halve prisen, er det gode lommepenger å ha med seg.

    SvarSlett
  4. Godt skrevet og en artig historie nå i etterkant.
    Regner med at du som jeg ikke prøver dem igjen.
    Takker så mye.. :-)

    Erik

    SvarSlett
  5. Jepp. Du får det du betaler for. Nemlig dritt.

    SvarSlett
  6. Takk for et Erik!
    Som en kollega sa: Reiser du mye med (B)Ryanair blir du erfaren og da vil smerten og irritasjonen avta. Selv vet jeg ikke om jeg orker påkjenningene før jeg eventuelt kommer så langt. Men verst er det egentlig at flyselskapet behandler sine ansatte elendig. Hvor mange andre flyselskaper opplever at folk låser seg til fotballmål i protest? Svært få.
    Det er som det blir sagt her flere ganger. Man får det man betaler (lite) for...

    SvarSlett
  7. En eller annen gang kommer et flyselskap til å finne ut at de kan fly folk billig OG være relativt høflige og serviceorienterte samtidig, og slå Ryanair ut av banen.

    SvarSlett
  8. ha ha ha ha ha ha fantastisk,jeg dauer!! og jeg flirer** av de over her også;) skal man på tur vil man reise billigst mulig(hvis man ikke er Røkke e.l) men selv om de har tilbud andre steder er det merkelig at der er det stor sett service!! uansett for en fantastisk historie,jeg holdt på å sette kaffen i halsen!!
    lykke til neste gang og kos deg med surmulte anonyme som ikke kommer ut i verden med bryanair;)

    M.M

    SvarSlett
  9. Det eneste relevante her må jo være de ansattes rettigheter. At de innehar sikkerhet i forhold til arbeidsforholdet, derav lønn, arbeidstider,ansettelsesavtaler etc.

    Dette kan en ikke direkte sammenligne med Norske arbeid og lønnsavtaler, fordi crewet tilhører baser i andre land.

    Dette er vel og stridstemaer i Norwegian.

    Men KONSEPTET er jo genialt å dra å weekendtur. 500 spenn tur/retur, hold deg til regla, de lander i tide.

    Det er hva det er. BUSSTRANSPORT MED BUSSJÅFØRER, DA GJERNE MED EN PÅSTIGNING OG EN AVSTIGNING

    MEN ANSATTE SKAL BEHANDLES HUMANT, VI KUNDER FÅR AKSEPTERE PRODUKTET ELLER IKKE, ALT ER EN HELHET NÅR ALT KOMMER TIL ALT...

    SvarSlett
  10. Hei! Jeg skulle gjerne kommet i kontakt med deg, men fant ingen kontaktinfo på bloggen. Jeg skriver på vegne av goviral, som er en av de fremste distributørene av online videokampanjer. Vi jobber med store brands som Nike, Playstation og Samsung. Jeg skulle gjerne kommet i kontakt med deg angående bruk av virale videoer på bloggen din, da vi for øyeblikket har en kampanje som jeg tenkte at kunne passe på siden din.

    Du kan også lese mer om oss på www.goviralnetwork.com. Ser frem til å høre fra deg!

    Mvh Malene B.
    malene.balto@goviral.com
    Publishing Assistant

    SvarSlett
  11. Nok en herlig blogg fra deg som får latteren til å sitte løst.. :)Det er viktig for de som ikke har råd og mulighet til å reise med store dyre selskaper, at de får god service og føler seg tatt vare på med billige selskaper.. Å det er ikke til å stikke under en stol at det er mye lureri med booking og div for å flå folk for penger de knapt vet hva går til eller knapt får med seg at de svir av her. Synes dette innlegget og historien i den var herlig.. :)

    SvarSlett