tirsdag 24. januar 2012

Vis meg din pizza og jeg skal si deg hvem du er!


Jeg elsker pizza! Det er nesten litt flaut å si det, for det er jo ikke ansett for spesielt kultivert eller eksklusivt å digge brøddeig med fyll på. Men jeg gjør nå en gang det.
Nå skal det legges til at jeg ikke anser Grandiosa for å høre inn i kategorien. Jeg har stekt mine tilmålte mengder ferdigpizza (Grandiosa inkludert), men det har vært mer fordi jeg som så mange andre trenger noen kjappe veier ut av uføre når både ungenes og egen mage skriker etter mat, blodsukkeret har sunket lavere en gresk økonomi, og hodet er for fylt med for mye annen logistikk til at det klarer å spa opp noe sunnere, raskere og mer kreativt til middag. Men det skjer sjeldnere og sjeldnere.
Når det kommer til Pizza har jeg helt klare preferanser for hvordan jeg vil ha den; tynn, enkelt fyll med gode råvarer, og med gode oster.

Jeg lager jævlig gode pizzaer. Og jeg føler at min pizza sier noe om meg som menneske.
* At jeg liker lage god mat. Og jeg liker matlagingen like godt (og noen ganger mer) enn selve spisingen.
* At jeg liker kvalitet, men ikke nødvendigvis kvantitet.
* At jeg liker utfordringer. Hater å tape, og nyter når jeg når målet. (Jeg har brukt år på å lage den perfekte bunn i tykkelse, kombinasjonen mellom durum- og vanlig hvete, og ikke minst i stekemetode, tid og temperatur. Jeg er fremdeles ikke helt i mål. Men kanskje neste gang) Jeg blir sur om jeg mislykkes, og kjenner snev av absolutt lykke når jeg føler den sitter.

Og det er sikkert mer jeg kan trekke ut av denne pizza-psykoanalysen om jeg fortsetter.

Poenget er at jeg tror at måten du lager/liker din pizza kan si mye om hvem du er. Så tillat meg å for et øyeblikk velte meg i fordomsfulle betraktninger, og fortell meg så om jeg har rett.

Foretrekker du Grandis er du:
* Student/Singel/nyskilt
og/eller
* Mann
og/eller
* Glad i sport
og/eller
* Går sjeldent på restaurant (kebabsjappe, og Deli de Luca er ikke innkludert)
og/eller
* Hører på den musikken som spilles på radioen

Foretrekker du den klassiske lørdagspizzaen, stekt i langpanne med kjøttdeigblanding og (overdrevne) mengder Norvegia er du:

* Hjemme hos mor og far
og/eller
*Mor eller far selv
og/eller
* Glad i gode filmer, helst amerikanske og ihvertfall ikke noe sånn fransk eller dansk kunstfilmdrit.
og/eller
* helt klar på at Plumbo og DDE spiller bra musikk, men at Vamp kan bli litt mye fløyter og fele og sånn.
og/eller
* er stort sett innom Tusenfryd og/eller Dyreparken i Kristiansand en gang per sommer. 


Foretrekker du Peppes/Dollys eller annet levert på døra er du:
* Lat


Og la meg bare si det igjen: Jeg er/har vært innom alle typer pizza og stadier i livet. Og sannsynligvis kommer jeg tilbake dit jevnlig og. I mangel på annen moral har jeg bare denne: nyt din pizza og nyt livet, bare pass på å utfordre begge deler jevnlig innimellom.

EDIT:
Flere har spurt på mail og face om oppskriften på Arlecchino.
Denne pizzaen er en jeg smakte på pizzakjeden Olivia første gang. Jeg har prøvd å kopiere deres chillipasta, og det er veldig vellykket. Det er en fabelaktig god pizza, om du ønsker å prøve en pizza med noe annet enn tomatbasert saus på.

Men først deig;

Jeg er en "slumper" så dette er ca mål. Jeg får nesten skrive et eget innlegg om pizzabaking om vi skal gå i detalj. Here it goes:

Nok til ca 3/4 store posjonspizza

DEIG
6 dl durumhvete
3 dl hvetemel
halv pk tørrgjær
ca 6 dl vann

Bland det nesten alt det tørre (behold ca 1 dl mel) og tilfør vann gradvis til deigen først er litt for bløt. Tilsett mel til den er elastisk og ikke klissete. Elt i MINST 15 min.

Sett ovnen på så høy varme at ordet "Garantitid" blinker i skallen din gjentatte ganger.

Pizzastein i bunnen av ovnen

FYLL:
1. stor løk el 2 mellomstore.
1 grønn chilli
1 rød chilli
3 fedd hvitløk
kyllingfilet

Finhakk alt, unntatt kyllingfilet, og kjør det glatt med stavmikser mens du tilsetter litt olivenolje, salt og pepper.

Bak ut en bunn (så tynn du får den) smør på chilipasta.
Legg på syltynne skiver av (rå) kyllingfilet.
Legg på mozzarella og rasp over fersk peccorino,  parmesan, eller annen hard og salt ost.

Stek på pizzastein i ca 6-8 minutter.

Topp med ruccola, god olivenolje og fersk sitron til å ha over.

Smaker kanon!



Takk for seg....





4 kommentarer:

  1. Og når kommer oppskriften din?

    SvarSlett
  2. leste du hele bloggen? det er jo oppskrift der:)
    uansett skulle bare :bra blogg og hmfff pga slem VAMP kommentar;)

    M.M

    SvarSlett
    Svar
    1. Vamp er et bra band! Jeg spiser ikke så mye langpanne pizza serru ;-)

      Slett
  3. bare fordi jeg er forelsket i Øyvind Staveland;) og vi spiser bare glutenfri pizza og det er ikke det samme...:) uansett-digger bloggen din.glad for at du er i gang igjen! ha en fin kveld

    M.M

    SvarSlett