onsdag 15. februar 2012

Jeg reiser alene

Det blir noen flyturer rundt om i landet når man har sitt virke i underholdningsbransjen. Og det å reise har soleklare gleder og åpenbare ulemper.  Og visse observasjoner gjør man seg jo.

Det er kun mennesker som reiser lite som lar seg provosere av sikkerhetssjekken på flyplasser. Vi mer erfarne reisende lar oss mer provosere av de som reiser lite og som lager køl i sikkerhetssjekken. Jeg har dessverre svært begrenset tålmodighet i sikkerhetssjekken, og kjenner min indre trykkkoker når krisenivå hver gang jeg havner bak de som har "Dagen er din!" foran metallscanneren. De som har valgt å tro at instruksene på skjermene inn mot checkpoint gjaldt noen andre, og som i tillegg åpenbart må ha unngått å lese noe som helst i avisene de siste 10 år. Dere vet; de som blir overrasket over at ytterjakka må av, og så blir overrasket over at pc´n må ut, som så blir fryktelig overrasket over at de må gi fra seg alt flytende, og så blir forferdet over at samekniven må sendes separat, og for å ikke snakke om det uforståelige i at både belter, klokker og sko må scannes. Og som ikke går av veien for en inngående diskusjon med vakta på hver av de overnevnte punkter. DE MENNESKENE, irriterer meg.

På den annen side: Når du helt har slutta å pipe, vet du at du antagelig reiser litt for mye. Da blir det nesten som et lite forfriskende pust i hverdagen om du skulle bli trukket til side for å måtte forklare noe i sekken. For når man har reist litt har man alltid svaret på det meste, og det innbyr til potensiell moro å måtte svare på spørsmål. Jeg har f.eks et fast reisekit for korte turer. Et jeg vet ikke innbyr til nærmere undersøkelse. Det har vært med meg på adskillige reiser, så dette er jeg sikker på. 
Derfor var det med noe undring jeg blei stoppa på vei fra Stavanger sist lørdag. Securitasvakten var en ung mann som bar preg av at puberteten hadde kommet sent, og åpenbart varte ennå. 
Han ba om å få se toalettmappa mi. Den har vært med meg på alle turer med nøyaktig samme innhold så jeg var selvsagt spent på hva han hadde oppdaget.

Det viste seg å være min bittelille nese/ørehårs-saks. (Menn som begynner å nå min alder får av grunner kun Gud kjenner, økende grad av hårvekst nettopp i ører og nese. Men mindre på hodet. Forstå det den som kan) som var en trussel for flysikkerheten


Etter inngående granskning fikk jeg saksa tilbake. Jeg påpekte at vel og merke kan det være ubehagelig å fjerne hårene i nesa, men å kalle det terrorisme er noe overfølsomt. 
Han syntes ikke det var morsomt.

Jeg stusser (bokstavelig talt) selvsagt også litt over hvordan det er mulig at visse plagg piper på en flyplass, men ikke på en annen. Den på Flesland, Bergen f.eks er usedvanlig hissig på selv små små ting. Det kan jo selvsagt være at scannere reflekterer lynnet til befolkningen på stedet forøvig. 
Men da burde scanneren i Tromsø være langt mer oppfarende. Og dessuten bydd på en dram når den hadde roa seg ned.

For oss med barn er reising en evig kilde til dårlig samvittighet og mye logistikk. Mine barn går ikke av veien for litt følelsesmessig utpressing om de merker at jeg er på defensiven.  Min sønn (10) har f.eks fått ny mobil. Det gir muligheter. Som f.eks å la meg få vite at jeg har vært så lenge borte at han knapt vet hvem jeg er lenger. Hans meldinger er hvite. Mine svar er blå:


Men om han skulle føle jeg har vært ekstra mye borte går han selvsagt ikke av veien for å kutte ut det klissete føleriet rundt utpressingen, og over på ren økonomisk utpressing.


Takk for seg!






















2 kommentarer:

  1. Hærli skreven å førklart! åpenlyst at flyplassen sku ha spandert dram... tenk så få som hadde trøbbla i sikkerhetsjekken... eller kanskje det bli motsatt.. tenk så mange som hadde trøbbla ;)

    Mvh
    Christel

    SvarSlett
  2. Fantastisk bra skrevet... :) Jeg reiser ikke så ofte, men har lært at visse ting piper og er som regel klar for å bare skli gjennom kontrollen å la de andre somlepavene som ikke er forberedt misunne mine kjappe tur gjennom på vei til butikkene og eller cafeen innenfor.. :) Skulle gjerne reist mer, så trenger du reisefølge har jeg tid.. Hehe.. :)

    SvarSlett