fredag 5. juni 2009

D.D.E funker best med dop


Gruppa DDE er ute med ny plate igjen. Jeg har ikke hørt den, men utifra det jeg leser om den er det mye som tyder på at de heller ikke denne gangen kommer til å sette nye standarder for norsk musikkliv. Og det er greit. DDE har aldri hatt ambisjoner om det.

I VG hevder de imidlertid at de blir fornærmet over at anmeldere påstår at plata funker best på fyllefest. Det skjønner jeg ikke at det er mulig å bli fornærma over. Vi snakker altså om et band som konsekvent har profilert seg ved å vise ølmager, synge om rumpa mi, dagen derpå følelsen, Rai Rai og jeg vet ikke hva....Hva er det egentlig de forventer at vi skal forbinde dem med? Kulturkvelder og poesi? Sarte tanker og melankoli?

Videre er det jo slående å se at DDE er, som folk i fra bygda så ofte er, opptatt av å fortelle hvor mye sunnere og bedre de er sammenlignet med oss som har valgt å bo i storbyen. De sier: - "Mens andre litt lenger sør forgyller dop, velger jeg å framheve det sosiale og trivelige med å invitere folk inn på en liten pinne. " Hva i all verden?! Hvor mange "her sør" er det egentlig som forgyller dop?! Og vi som kommer i fra de grisgrente strøk har vel vært på nok bygdefester til å vite at det sjeldent er slik at man stopper etter å bare ha tatt "en liten pinni"? Jeg har sett nok slåssing og flatfyll til å være yderst skeptisk til om det er noe stor forskjell på "En pinni" og en rev. Rent bortsett fra at folk som har røkt seg litt jazztobakk er forholdsvis dårlige, og dertil uinteresserte, i å slåss.

Og før jeg blir beskyldt for å forherlige dop må jeg si at også jeg foretrekker en liten pinne. Men man trenger ikke sette seg på sin høye hest istedenfor å innrømme at man er et festband. Et bygdeband som går utmerket i lag med himkok, og blankt på colaflaske. Og iom at DDE trekker fulle hus hver gang de er i Oslo er det vel ikke unaturlig å tenke at den største bygda av dem aalle ligger i hovedstaden.

Jeg tror forøvrig det er et alderstegn at man etterhvert begynner å sette pris på artister som drar opp til fest framfor å hegne om kredibiliteten sin inntill det latterlige.

Jeg er kommet i en alder hvor jeg føler meg naken uten tøfler, bruker ord som "trekk" om vind, og synes DDE duger finfint på fest med en liten pinne innabords. Men er fremdeles så urban at uten en pinne finner du ikke DDE plater noen steder i nærheten av meg....men det er kanskje bare meg?

4 kommentarer:

  1. He, he.......nei det er nok ikke bare deg.
    Tror nok at vi er flere som trenger mer enn en drink før vi innrømmer t vi faktisk kan noen DDE sanger :)

    SvarSlett
  2. Så enig så enig.
    Kan ikke fatte at DDE hører hjemme i noens platesamling, men kan forstå at det tidvis funker på trønderfest/ flatfyllafest. Men det som irriterer er det er klin umulig å ikke kunne noen strofer av dette bandet, iom at man tidvis havner innom nevnte type fester...
    Og det er kanskje like greit å havne på "DDE-fest" enn på "sørpåfest" hvor dopen forgylles?
    Rai Rai og ha en fin dag :)

    SvarSlett
  3. He he, føler meg naken uten tøfler... Den var god:)

    SvarSlett
  4. Jeg har hver eneste utgivelse av DDE siden 1992 og blir med det den største platesamlinga jeg har av ett band med nesten 20 cd-plater!

    DDE har en mye større mening med sangene enn dem fremstår som i denne lille bloggen din. Du må ta deg tid til å høre andre av sangene demmes enn "festlåtene" som forøvrig er kun 10% av alle låtene dem har.

    Blir provosert når uvitende dumme folk som deg skal dømme noen/noe uten å vikelig ha peiling på hva dem prater om.


    M Østfold

    SvarSlett